STRETNUTIE S FARNOSŤOU OBNOVENOU MISIONÁRSKYM ZÁPALOM

"Farnosť v ohni". Čítanie tohto článku bolo povzbudzujúce. Článok hovoril o veľmi dynamickej farnosti, obnovenej Duchom Svätým, ktorá dokázala zapáliť svojich veriacich pre úlohu evanjelizácie v každodennom živote a zároveň ich podporiť a pomôcť im aby sa stali podľa evanjelia "svetlom sveta a soľou zeme" (porov. Mt. 5,13-16). Vo farnosti sv. Bonifáca na Floride sa myšlienky "novej evanjelizácie" stali skutočnosťou. "Nová evanjelizácia musí byť nová svojou horlivosťou, novými metódami a nová svojim vyjadrením. (sv. Ján Pavol II.; Haiti 1983)

"Choďte do celého sveta a ohlasujte evanjelium všetkému stvoreniu." (Mk 16,15)

Keď som osobne navštívil túto farnosť, hovorí Don PiGi, niečo sa vo mne zmenilo: bol som presvedčený, že moje kňazstvo má byť orientované na evanjelizáciu, a že je potrebná nová vízia farnosti. Na farnosť som sa začal pozerať cez nekonečné množstvo neprítomných ľudí a vnímal som, ako sa im túžim priblížiť, stretnúť sa s nimi, poznať ich. Snaha evanjelizovať prinášala svoje ovocie a srdce pastiera sa tak otváralo výzve Pána Ježiša, starať sa o svoje stádo. Začali sme adoráciou Najsvätejšej sviatosti tak, ako vo farnosti sv. Bonifáca. Celý systém buniek tam bol založený na eucharistickej adorácii. Iniciatíva mala hneď veľký úspech. Ľudské srdce, zdanlivo tvrdé a uzavreté transcendentnu mohlo prostredníctvom adorácie objaviť znovu formy, ktoré patria do kresťanskej tradície. Medzitým sme začali so skúsenosťou farských evanjelizačných buniek. Počas premodlenej noci som vybral 42 farníkov, ktorí absolvovali 6-týždňový kurz prípravy pre vedúcich buniek. Na konci kurzu boli vytvorené 4 provizórne bunky, v ktorých sa uvádzalo do života to, čo sme sa teoreticky naučili. Umožnilo to budúcim vedúcim buniek naučiť sa viesť malú skupinku, evanjelizačnú bunku. Po istom čase nastala chvíľa, kedy sa táto skúsenosť mohla otvoriť celej farskej komunite. Dve nedele sme počas sv. omše prijímali nových záujemcov, a tak sme mohli vytvoriť 15 buniek, ktoré evanjelizovali, rozrastali sa a rozmnožovali, až dosiahli počet 140. Spoločenstvo znovu objavilo nadšenie a dynamičnosť prvotnej cirkvi tak, ako je to napísané v Skutkoch apoštolov: "A Pán každý deň rozmnožoval tých, čo mali byť spasení." (Sk 2,47)

 

Obor, ktorého treba prebudiť a oikos, ktorého treba znovu nájsť

Farnosť potrebuje otriasť, aby bola prebudená zo spánku, do ktorého často upadá. Práve preto svätý Ján Pavol II. hovoril o "obnove farnosti" (CHL 34) "Farnosť je spiaci obor: obor preto, že celý svet je zložený z farností, spiaci preto, že upadol do hlbokej letargie, z ktorej ho môže prebudiť len Duch svätý", hovorí kardinál Basil Hume. Predsa len farnosť zostáva miestom Božieho vtelenia, stálym nástrojom evanjelizácie, hoci svoju úlohu plní čiastočne alebo úplne. Kňaz, farár dostal od Krista úlohu a má do nej zapojiť laikov, pretože oni sa musia stať spoluzodpovední za pastoráciu vo farnosti. 

Keď sa zmení myslenie farára, zmení sa i smer pastorácie. V logike novej evanjelizácie myslí farár zvláštnym spôsobom na tých, ktorí sú vo viere vzdialení. Oni totiž môžu potenciálne zaistiť rast spoločenstva. Starostlivosť o nich nekončí ich obrátením, ale snaží sa o to, aby sa z evanjelizovaných stali evanjelizátori. Musí pracovať trpezlivo, byť pripravený začať znovu po každom neúspechu, páde, či vybočení. Pastoračné rozhodnutie musí smerovať k účelu, pre ktorý cirkev existuje: "Cirkev existuje aby evanjelizovala" (EN 14)

Uvedomil som si, že iba moje sily nestačia. Ako kňaz som sa nemohol dostať všade, kde žijú laici. Tak, ako som dovtedy počítal iba so sebou a úzkym okruhom spolupracovníkov. Ale toto zmýšľanie hovorilo to tom, že nie som zvyknutý doceniť krst, ktorý z nás činí v rôznych rovinách "vyvolený rod, kráľovské kňazstvo, svätý národ, ľud určený na vlastníctvo" (porov. 1 Pt 2,9). Išlo o to, aby som dokázal pripraviť laikov na prijatie zodpovednosti a viesť ich, aby boli schopní orientovať svoj život na hlásanie Božieho kráľovstva a na budúcnosť, v ktorej "bude Boh všetko vo všetkom". (porov. 1 Kor. 15,28)

Predo mnou sa otvorili nové horizonty: laici, ktorí boli doteraz spolupracovníci, teraz mali mať tú istú zodpovednosť. Tí, ktorí už poznali Pána, tí, čo sa s ním už stretli, mali dostať väčšiu a hodnotnejšiu úlohu vychádzajúcu z milosti krstu, v ktorom sa stali Božími deťmi a bratmi Krista. Bolo nevyhnutné, aby objavili spoločné poslanie evanjelizovať. To mi umožňovalo prijať povzbudenie vo chvíľach pochýb, neistôt a malomyseľnosti od samotných laikov, ktorí už boli spoluzodpovední. Tak sa vytvorilo a uskutočňovalo úzke spoločenstvo v jedinom mystickom tele Krista, ktoré je zdrojom darov Božej milosti. 

Evanjelizačné bunky sú konkrétnou príležitosťou, živou skúsenosťou, ktorá pomáha uskutočňovať povolanie Ježiša Krista k evanjelizácii bez prevrátenia tradičnej štruktúry farnosti, vnútornou obnovou, ktorá mocne motivuje laikov k jej uskutočňovaniu. A tak vo farnosti môžu vedľa seba ďalej existovať hnutia, spoločenstvá, spolky, či už tie tradičné alebo nové, ale všetci sú vyzývaní, aby svoju činnosť orientovali k evanjelizácii, bez toho, aby pritom zanedbávali svoje špecifické charizmy. 

Mnohé farnosti v Taliansku prijali túto metódu evanjelizácie (je ich cca 1500) buniek. Bunky sú aj vo Francúsku, Švajčiarsku, Lotyšsku, Poľsku, vo Východnej Európe, Spojených štátoch, Venezuele, v Južnej Afrike, v Čechách aj na Slovensku. 

Túto mnohotvárnu realitu koordinuje od r. 1998 Medzinárodné fórum. 

Farské evanjelizačné bunky tak predstavujú od r. 1987 konkrétnu formu obnovy farského života a v niektorých prípadoch i života diecézy, obrátených k Ježišovi ako jedinému a univerzálnemu Spasiteľovi, ktorý povoláva každého kresťana k evanjelizácii. Táto metóda je schopná realizovať novú evanjelizáciu v zhode s výzvami, ktoré opakuje univerzálna i lokálna cirkev a premeniť "spiaceho obra" na "farnosť v plameňoch".

 

P. Piergiorgio (Pi.Gi.) Perini

prezident Medzinárodného organizmu služby FEB